Biblioteka Uniwersytecka

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

NOWOŚCI

ORCID  - unikalny identyfikator dla autorów publikacji naukowych


ORCID  to unikalny identyfikator dla autorów publikacji naukowych, który składa się z 16 cyfr podzielonych na cztery części oraz zapisanych w formie HTTPS URL ( np. https://orcid.org/0000-0003-1459-4199 ).

  • ORCID jest organizacją not-for-profit i rejestracja identyfikatora jest bezpłatna.
  • Numer ORCID wykorzystywany jest między innymi przy rejestracji i wysyłaniu artykułów naukowych do Wydawców (np. IEEE, WILEY, SPRINGER), przy identyfikacji autorów składających wnioski grantowe np. w programie HORYZONT 2020, czy jako narzędzie pozwalające na zapoznanie się z dorobkiem naukowym danego autora. Za jego pomocą można w prosty sposób w jednym miejscu przedstawić swój dorobek publikacyjny.
  • Publikacje do portalu ORCID można dodawać automatyczynie za pomocą funkcji "Search & Link" między innym z takich baz jak Scopus czy CrossRef lub z serwisu ResearcherID Clarivate Analytics ( więcej informacji ). Publikacje, które nie są indeksowane w wymienionych bazach można także dodać ręcznie.
  • Oprócz publikacji, do profilu mozna dodać takie informacje jak biogram, słowa kluczowe, historię zatrudnienia, czy wykształcenie oraz prowadzone badania.
  • Identyfikator ORCID pojawia się w coraz wiekszej liczbie baz danych przy afiliacjach autora (np. Scopus czy Web of Science).
  • Pomoc i przewodniki dla użytkowników ( więcej )

    FILMY INSTRUKTAŻOWE

  • Tworzenie profilu naukowca w serwisie ORCID
  • Jak połączyć profil ORCID z Researcher ID w bazie Web of Science?
  • Jak połączyć profil ORCID z profilem w bazie Scopus?

Narzędzia bibliometryczne:
InCites (dodatek do bazy Web of Science) i SciVal (dodatek do bazy Scopus).


W ramach Wirtualnej Biblioteki Nauki zostały uruchomione roczne licencje pilotażowe do narzędzi bibliometrycznych: InCites (dodatek do bazy Web of Science) i SciVal (dodatek do bazy Scopus).

Narzędzie SciVal

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zamówiło na rok 2018 licencję pilotażową na dostęp do SciVal. Jest to narzędzie do analizy danych zawartych w bazie Scopus, które oferuje szybki i łatwy dostęp do wyników badań z ponad 8.500 instytucji naukowych z 220 krajów na całym świecie. SciVal pozwala na analizę i wizualizacje wyników badań, zarówno swoich jak i innych naukowców. Zapewnia również możliwość porównania instytucji badawczych lub krajów, identyfikowania opcji współpracy oraz analizy trendów w badaniach, definiując tym samym nowe tematy badawcze.

Funkcje narzędzia:

  • wizualizacja osiągnięć instytucji naukowych,  
  • porównanie dokonań z innymi jednostkami,  
  • ułatwienie oceny potencjalnych współpracowników oraz partnerów,
  • analiza trendów w świecie nauki - patrz opis.  

Jak rozpocząć korzystanie z SciVal?

  1. Wejdź na platformę Scopus (dostęp tylko z komputerów uczelnianych).
  2. Założ osobiste konto na do któregoś z serwisów Elsevier (Science Direct lub Scopus). Konto można także założyć na serwerze SciVal wybierając w menu opcję “Register Now”. (więcej informacji)
  3. Zaloguj się do Scopus i przejdź do zakładki SciVal.

 


Narzędzie InCites

InCites służy do analizy danych zawartych w bazach SCIE, SSCI, A&HCI, JCR i ESI oraz pozwala porównywać dorobek naukowy badaczy i instytucji, analizować wykorzystanie czasopism w instytucjach, opracowywać strategie badawcze oraz może wspierać decyzje publikacyjne i kadrowo-administracyjne.

Korzyści dla Autorów:

  • zdefiniowanie i określenie wpływu swojego dorobku naukowego,
  • ocena dziedzin i obszarów działalności naukowej,
  • stworzenie sieci współpracy zarówno współautorskiej, jaki i międzyinstytucjonalnej,
  • wyszukiwanie odpowiednich dla siebie źródeł do publikacji i określenie kierunków w wybranych obszarach w zakresie publikacji naukowych.

Korzyści dla jednostek naukowych:

  • identyfikacja i zarządzanie działalnością naukowo-badawczą oraz określanie jej efektywności,
  • analiza porównawcza do innych konkurencyjnych lub współpracujących instytucji,
  • wsparcie partnerstwa i współpracy,
  • identyfikacja ekspertów, zarówno wewnątrz jak i poza organizacją,
  • promocja silnych stron i własnej specjalizacji.


Jak rozpocząć korzystanie z InCites?

  1. Wejdź na platformę Web of Science (dostęp tylko z komputerów uczelnianych).
  2. Założ osobiste konto na Web of Science. Konto można założyć wybierając w menu opcję “Sign In” a następnie “Register” (patrz kompendium: zakładka dostęp i logowanie). Uwaga: użytkownicy, którzy posiadają już konto osobiste Web of Science, powinni przed pierwszym wejściem do InCites wylogować się z konta na Web of Science, następnie wyczyścić dane przeglądarki, po czym zalogować się bezpośrednio przez stronę InCites podając login i hasło konta osobistego Web of Science.
  3. Zaloguj się do Web of Science i przejdź do zakładki InCites.

Kompendium wiedzy na temat narzędzia