Komunikacja naukowa – sposoby i narzędzia – Od rysika i pióra do publikacji internetowych

Komunikacja naukowa – sposoby i narzędzia – Od rysika i pióra do publikacji internetowych (8.01 – 30.06. 2021)

PEŁNY OPIS WYSTAWY

Komunikacja jako podstawa wszelkiego rozwoju to dwa niezaprzeczalnie uzupełniające się byty. Zaczęło się od zwykłej rozmowy, która obrosła w swoisty rytuał. 

Czy są przedmioty, które wspierają wypowiedź ustną? Z pewnością można wymienić tu: tablicę, kredę czy wskaźnik. A potem było pismo. Jak, czym i na czym pisano? Tu od razu na myśl przychodzą listy, książki, publikacje, zaś całą ewolucję narzędzi można zamknąc w haśle: Od rysika i pióra do publikacji internetowych.

Wraz z rozwojem technologii komunikacyjnych rozwinęły się też narzędzia i formy komunikacji. Papierowe publikacje w formie artykułów zyskały swoją elektroniczną wersję na e-czasopismach czy autorskich blogach naukowych. Elegancki wizytownik wspierany jest nierzadko przez sieć kontaktów, zgromadzonych na naukowych profilach społecznościowych, które to, co bardzo istotne, pomagają łączyć się w międzynarodowe zespoły badawcze. 

Powiększył się również sztafaż środków identyfikacji wizualnej: prezentując swoje osiągnięcia naukowe na konferencji czy sympozjum pracownicy naukowi wyposażeni są w prezentację multimedialną, dysponują pakietem gadżetów eksponujących logo macierzystej instytucji naukowej, identyfikują się za pomocą imiennej plakietki. 

Środowisko naukowe, które jest społecznie odpowiedzialne za wymyślenie, weryfikowanie i wprowadzanie w życie idei od zawsze dostrzegało potencjał komunikacji, a zwłaszcza jej otwartości, która przekłada się w dbałość o jakość i unikanie powielania swych osiągnięć. Bez sprawnej komunikacji współtwórców nauki nie mogłoby być spotkań naukowych, dlatego pierwsza wystawa eksponatów projektu realizowanego przez pracowników Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego pt. Spotkania z nauką jest jego idealnym zmaterializowaniem. Otwarcie wystawy nastąpi w czasie obchodów ogólnopolskiej Nocy Biologów (8.01.2021).

Zgromadzone przedmioty pochodzą ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej UWM i Archiwum i Muzeum UWM w Olsztynie oraz pracowników naukowych UWM.

logotypy

Plakat

Obiekty

1 FAZA PIERWOTNA

Pierwotne sposoby i narzędzia służące komunikacji wykorzystywały naturalne materiały, tj. drewniane rozcięte łodygi bambusa (Chiny), płótno i kamień (Rzym), tabliczki gliniane (Mezopotamia).  Materiałem wykorzystywanym do utrwalania myśli ludzkiej, który funkcjonuje po dziś jest papier (VIII roku p.n.e. ), który wyparł popularny wcześniej papirus (delta Nil), czy pergamin (Arabia, VII wiek).

pioro i stalowka

Stalówki do kaligrafii i drewniane obsadki lakierowane

Stalówki do kaligrafii i drewniane obsadki lakierowane, ozdobne w drewnianym etui; Dalszy rozwój technik pisarskich zaowocował wiecznym piórem.

temperowki

ostrzałki / temperówki na żyletki do ołówków, kredek, metalowa z lat 70’ XXw. 

Niektóre ołówki, zwłaszcza te, które nie mają typowego przekroju okrągłego albo sześciokątnego, tylko – jak na przykład ołówki stolarskie o przekroju zbliżonym do prostokątnego – temperowane są za pomocą nietypowych ostrzałek.

guma arabska

Klej guma arabska w butelce o pojemności 50 ml.

Zastosowanie: służy do sklejania papieru, tektury, kartonu. Produkowana na bazie syropu ziemniaczanego, nie zawiera substancji szkodliwych. Przeznaczona dla dzieci od lat 3.

2 FAZA MECHANIZACJI/AUTOMATYZACJI

Mechanizacja w rozwoju narzędzi komunikacji to zastąpienie nośników pracy ręcznej przez maszynę, wprowadzanie maszyn i urządzeń mechanicznych. Mechanizacja w przeciwieństwie do automatyzacji nie eliminuje pracy ręcznej, jedynie ją ogranicza. Przykładem mechanizacji wśród narzędzi komunikacji  jest zastępowanie pióra atramentowego długopisem.

czcionki

czcionki zecerskie, introligatorskie

Rodzaj nośnika pojedynczych znaków pisma drukarskiego, podstawowy materiał zecerski używany w technice druku wypukłego. Współcześnie czcionka drukarska została wyparta przez czcionkę komputerową. Stosowania czcionek zaprzestano na początku lat 90. XX w. po upowszechnieniu się systemów DTP.

aparaty

Aparaty fotograficzne

Marka Exakta pochodzi od Ihagee  (Industrie-und Handelsgesellschaft), producenta aparatów i obiektywów z Drezna na wschodzie Niemiec. Ihagee zostało założone w 1912 roku przez Johanna Steenbergena, holenderskiego inżyniera, który przeszedł szkolenie u Ernemanna , innego drezdeńskiego producenta aparatów kinowych i nieruchomych.

Exakta RTL 1000. Zaprojektowana przez Herberta Scholtze, nowa Exakta była wynikiem dyktatu przywódców NRD, który domagał się nowej linii lustrzanek do uzupełnienia o najnowsze modele zachodnie. Według Mike Eckman , to wezwanie do broni zmuszony Pentacon pochodzić nie tylko z Exakta RTL 1000, ale Praktica L-series również. Exakta została zaprezentowana światu na jesiennych targach w Lipsku w 1969 roku i ostatecznie wypuszczona na rynek w grudniu tego roku.

Konwencjonalny prostokątny kształt, RTL 1000 ma uporządkowaną górną płytę z niczym innym jak pokrętłem czasu otwarcia migawki, pokrętłem ISO i korbą przewijania oraz dźwignią do nawijania filmu.

aparat

Pentacon Six TL

Nazwa aparatów średnioformatowych produkowanych w NRD latach 1956-1990, początkowo pod nazwą Praktisix. Aparaty te są średnioformatowymi lustrzankami jednoobiektywowymi z wymiennymi obiektywami i wymiennym układem celowniczym. Nie są wyposażone w wymienne kasety na film. Aparaty Pentacon Six używają błon fotograficznych typu 120 i 220, tworząc kwadratowe klatki w formacie 6 cm x 6 cm (a ściśle rzecz biorąc 56 mm x 56 mm).

smiena

APARAT FOTOGRAFICZNY CMEHA SMENA 8M

APARAT FOTOGRAFICZNY CMEHA SMENA 8M, ze statywem. Rok produkcji: 1982 .

  • Szerokość filmu: 35mm
  • Format kadru: 24 x 36mm
  • Obiektyw powleczony warstwą przeciwodblaskową
szpula

Sklejarka i szpula metalowa filmu 16mm

telefon

telefon tarczowy CB-740 ELEKTRIM TELKOM RWT

telefon tarczowy CB-740 ELEKTRIM TELKOM RWT; Nazwa kodowa: CB-740, występuje też (zamiennie) pod nazwą “Jaskier 74“. W masowej produkcji od 1976 r. do początku lat 80.

CB-740 był dalszym rozwinięciem “przejściowego” modelu CB-664. Zasadniczą zmianą były nowe komponenty: płytka drukowana, nieco mniejszy transformator audio, odchudzony dzwonek na plastikowej (a nie żeliwnej) podstawie, mniejsze “zielone” kondensatory Miflex typu MKSE, a przede wszystkim nowa licencyjna tarcza TN-74. Elementy te w niemal niezmienionej postaci montowane były aż do końca produkcji późniejszych Tulipanów, zatem przez prawie 20 kolejnych lat.

CB-740 wyróżniał się też ciekawszą gamą kolorów oraz nieco kanciastym kształtem słuchawki, znanym z aparatów Aster i podobnych (chociaż początkowo miał słuchawkę “okrągłą” – jak w CB-664 – i takie były w produkcji jeszcze do 1980 r). Innym zewnętrznym szczegółem jest wspomniana wcześniej tarcza TN-74, działająca wyraźnie ciszej od “terkoczącej” poprzedniczki TN-63.

3 FAZA KOMPUTERYZACJI

Pod koniec lat 50. XX wieku nastąpiło przejście z mechanicznej technologii elektronicznej na elektronikę cyfrową i tym samym rozpoczęła się rewolucja cyfrowa, nazywana też rewolucją naukowo-techniczną. Wśród istotnych zjawisk wpływających na dynamikę rozwoju komunikacji należy wymienić m.in. komputeryzację, wynalezienie Internetu oraz rozwój technologii komórkowej. Nastąpiły innowacyjne zmiany: ręcznie uzupełniane formularze zastąpiono formą elektroniczną, papierowe archiwa ewoluowały w bazy danych i wprowadzając pocztę elektroniczną lub komunikatory internetowe jako system komunikacji.

rewolucja cyfrowa przyspieszyła proces powstawania nowych publikacji i rozwinęła się rynek książki oraz czasopism. W efekcie powstała typografia elektroniczna, określana także jako typografia internetowa. Publikowanie przeniosło się do Internetu, stanowiąc kolejny etap rewolucji typograficznej. Cyfryzacja typografii zmieniła sposób dystrybucji, archiwizowania oraz udostępnienia tekstu

komputer

laptop - Bondwell B200 (CPU 80C88)

Bondwell był producentem komputerów osobistych w USA i Hongkongu w latach 80-tych (1981-1993)

4 FAZA WIRTUALNA

Techniki rzeczywistości wirtualnej (VR) zyskują w ostatnich latach coraz większą popularność na wielu płaszczyznach. Ich podstawowym założeniem jest jednak prowadzenie badań w środowisku wirtualnym, stworzonym dzięki komputerowej symulacji zjawisk zachodzących w rzeczywistym świecie.

Linki:

Leave a Reply

Zmień wielkość tekstu
Wysoki kontrast